خانه خلاق و نوآوری حال خوب

خانه خلاق و نوآوری حال خوب

خانه خلاق و نوآوری  

خانه‌ های خلاق و نوآوری با جذب ایده های نو و طرح های خلاقانه بسترسازی مناسبی برای کسب و کار کارآفرینان و استارتاپ ها فراهم می‌کنند.یک خانه خلاق مکانی فیزیکی یا مجازی است که افراد خلاق را در کنار یکدیگر می ­آورد. این فضاها، مکانی را فراهم می ­نماید که از شبکه ­سازی، توسعه مشاغل و تعامل اجتماعات (گروه ­های کاری و حرفه ­ای) حمایت می­ شود که این امور در بین بخش­ های فرهنگی، فناوری و خلاقیت انجام می ­شود.خانه های خلاق و نوآوری به عنوان پلتفرم و یکی از هسته‌های مهم در جهت تسهیل فرآیند تجاری‌سازی ایده و طرح‌های خلاقانه و نوآورانه، ارائه راه حل های فناورانه و نوآورانه در عرصه صنایع فرهنگی و خلاق و همچنین شبکه‌سازی فعالان زیست بوم اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی کشور است.

خانه‌های خلاق چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

۱-هموار کردن مراحل همکاری و شبکه‌سازی در میان جامعه حرفه‌ای خود

2-ایجاد دسترسی به مراکز تحقیق و توسعه، موسسات، صنایع خلاق و غیر خلاق

۳- برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان گسترده‌تر و تدوین یک استراتژی فعال ارتباطی

۴-دفاع و تجلیل از استعدادهای نوظهور، کشف مرزهای علمی امروزی و پذیرش ریسک‌های ناشی از نوآوری

۵-ارائه پشتیبانی از طریق عرضه خدمات و یا امکانات به ایده‌ها، پروژه‌ها، سازمان‌ها و مشاغل میزبان از جمله رویدادها، آموزش مهارت، ایجاد ظرفیت و فرصت‌های جهانی، ارائه پشتیبانی به صورت بلند مدت و یا کوتاه مدت می‌تواند انجام شود

۶-منتورینگ به عنوان یکی از مهمترین‌ عوامل موفقیت کارآفرینان بر کسی پوشیده نیست و راهنمایی‌ها و حمایت‌‌های یک منتور باعث می‌شود، سطح ریسک در تصمیم‌گیری های شغلی کاهش یابد و طی کردن مراحل مهم کار با سرعت بیشتر انجام شده و باعث متمرکز شدن انرژی تیم شود.

نحوه کارکرد خانه خلاق

1-کارآفرینان می‌توانند از خانه خلاق به عنوان محیط کاری خود استفاده کنند

۲- یک خانه خلاق به خودی خود، می‌تواند مکانی به عنوان فروشگاه صنایع خلاق باشد

۳- هر خانه خلاقی می‌تواند به عنوان شتاب‌دهنده و پشتیبان از کسب و کارهای نوپا به فعالیت بپردازد و برای تجارت بین‌‌المللی از برندها حمایت کند.

۴- تسهیل کردن همکاری و شبکه سازی در بین جامعه حرفه‌ای خود

۵- افراد می‌توانند به عنوان گردشگر از خانه‌های خلاق بازدید کنند

۶- افراد می توانند به عنوان “عضو” از مزایای باشگاه خانه خلاق استفاده کنند

خانه های خلاق و نوآوری اجتماعی

حلقه نوین توسعه جهان در عصر حاضر، شاهد وجود رقابت گسترده‌ای مبتنی بر نوآوری به‌منظور دستیابی به منابع کمیاب و محدودی است که مسیر رشد بلندمدت و پایدار جامعه را تضمین می‎کند. انواع مختلفی از نوآوری‌ها شامل فناوری، اقتصادی، کسب و کار و نظایر آن وجود دارد که عامل موثری در پاسخ به نیازها و به وجود آوردن رفاه انسانها هستند اما صرفاً بر تولید و توسعه دانش، نوآوری و فناوری تاکید دارند.
بسیاری از نیازها هم وجود دارند که برآورده نشده‎اند. از دیدگاه صاحبنظران مختلف یکی از راه‌های برآورده کردن این نیازها نوعی نوآوری پویا در تمامی عرصه‌ها با نام نوآوری اجتماعی است. درواقع نوآوری اجتماعی نیاز زندگی امروزی است، زیرا جوامع به علت نقش فناوری، تاثیر فرهنگ و ارزش‌ها و تفکیک بین نهادهای فعلی و مقتضیات نهادهای جدید در دوره نوآوری‌های نوظهور هستند.
همچنین جوامع معاصر با تغییر ساختار در زمینه مسائل زیست محیطی، جمعیت شناختی، تکنولوژیکی وفرهنگی با چالش‌های زیادی از قبیل شکاف دیجیتال، آلودگی هوا، زلزله، خشکسالی، تغییرات آب و هوایی و ….مواجه گشته‎اند که به عقیده بسیاری از اندیشمندان یکی از راهکارهای مقابله با این چالش‌ها، نوآوری اجتماعی است. در عین حال نباید از این نکته نیز غافل شد که از دیرباز طرح ایده‌های جدید و نو برای ارتقاء سطح زندگی بشر و مقابله با چالش‌های پیش‌رو وجود داشته است، زیرا به نظر می رسد مشکلات اجتماعی هیچ گاه به طور کامل برطرف نمی شوند، بلکه مجددا با توجه به تغییر نیازهای اجتماعی در زمینه‌ها و اشکال دیگری نمایان می شوند. لذا همواره یک نیاز مستمر برای نوآوری مستمر بوسیله بازیگران مختلف وجود دارد.

دیدگاه های متفاوتی در رابطه با مفهوم نوآوری اجتماعی وجود دارد. برخی نوآوران اجتماعی را سرمایه گذارانی با هدف اجتماعی برمی شمرند که برای حل یک مشکل اجتماعی به سود اقتصادی هم دست می یابند. گروه دیگر نوآورانی هستند که اگرچه به دنبال فعالیت های تجاری و کسب سود مالی هستند اما نتیجه ی فعالیت هایشان سودآوری اجتماعی را نیز به همراه دارد و گروه آخر نوآوران اجتماعی غیرانتفاعی هستند که دارای رشد و پایداری اقتصادی هستند و توسط سازمان‌های مردم نهاد یا خیریه ها اداره می شوند. وجه مشترک تمامی این تعاریف خلق ارزش مشترک در جهت رفع چالش ها و نیازهای اجتماعی است.از نظر دانشگاه کسب و کار اروپا، نوآوری اجتماعی عبارت است از راهکارهای جدید که به صورت بافتی و هدفدار به مشکلات اجتماعی می‌پردازند و رفاه عمومی را افزایش می دهند.

لازم به ذکر است که نوآوری اجتماعی در موضوعات مهم و مربوط به جامعه و کسب و کار نقش بسیار محوری دارد و قادر است تا با نوآوری در محصولات و فرآیندها برای کسب و کار و جامعه ایجاد ارزش مشترک کند، رهبری را در زنجیره‌های ارزش در سراسر مرزهای اجتماعی و اقتصادی دگرگون کند و راه حل‎هایی واقعی برای رفع مشکلات بوم شناختی و اجتماعی ارائه کند. بدین منظور نیازمند مشارکت عمیق قابلیت‌ها و جمع شرکت‌های بزرگ و کوچک، کارآفرینان، موسسات مالی، سرمایه گذاران خطرپذیر، دولت‌ها و سازمان‌های غیر انتفاعی است. ضمن اینکه مدل های جدید کسب و کار و ساز وکارهای مبتنی بر بازار و رفاه اجتماعی، محیط و اقتصادی پایدار را فراهم می کنند. نوآوری اجتماعی باید پیوند قوی‎‌تری با طرح‌های نوآوری شرکت‎ها داشته باشد و نهایتاً به محرک و هدایت‌کننده سازمان ها تبدیل شود.

بنابراین نوآوری اجتماعی راهکاری مبتکرانه برای حل مشکلات اجتماعی است و نسبت به کارهای قبلی اثربخش‌تر، کارا تر و پایدارتر است و به جای افراد، برای کل جامعه ارزش و منفعت خلق می‌کند. ضمن اینکه لازمه‎ی بقا، دستیابی به رشد و توسعه‌ی همه جانبه و پاسخگویی به نیازهای متغیر و متحول جوامع امروزی، کاربست نوآوری اجتماعی در بستری فناورانه در کشور است.

خانه خلاق و نوآوری حال خوب در حوزه نوآوری‌های اجتماعی

با حمایت و راهبری ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به کار کرده است.این خانه خلاق و نوآوری قرار است با  شرکت های خلاق در حوزه  اجتماعی و موسسات عام المنفعه خیریه‌ای و سازمانهای مردم نهاد همکاری ‌کند که رویکردی نوآورانه‌ای نسبت به حل مسائل و مشکلات بخشی از اقشار جامعه دارند.

فعالیت‌ها در خانه خلاق و نوآوری حال خوب در بخش اجتماعی برای حل مشکلات آسیب دیدگان اجتماعی ، سالمندان و معلولین ،کودکان کار ،زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته برنامه ریزی شده است . در خانه خلاق و نوآوری حال خوب راهکارها مبتنی بر آموزش و بحث‌های اشتغال پذیری و اشتغال‌زایی است و مشکلات با محورهایی از قبیل بازی و سرگرمی، فیلم و پویانمایی، گردشگری، میراث فرهنگی، واقعیت مجازی ، تبلیغات و بازاریابی، هنرهای تجسمی، محتواهای چاپی، صوتی و تصویری حل می‌شود.

بخشی دیگر از فعالیت‌های خانه خلاق و نوآوری حال خوب  به سرمایه‌گذاری و سرمایه پذیری  ارتباط پیدا می‌کند، شرکت‌های خلاق عضو خانه خلاق و نوآوری حال خوب می‌توانند از شبکه ارتباطی به وجود آمده استفاده کنند و همچنین در مطالعات میدانی به آن‌ها کمک می‌شود.

 در خانه خلاق و نوآوری حال خوب  قرار است، نشست‌ها به‌صورت حضوری باشد اما آموزش به علت پوشش بیشتر مخاطبین در استان‌ها و شهرستان‌هایی به غیر از کرمان به‌صورت مجازی برگزار‌شود.

 اولویت‌بندی و شناخت مسائل در خانه‌خلاق و نوآوری حال خوب با تاکید برپاسخ با نگاه نوآورانه و فناورانه  به چالش‌ها طراحی می گردد.بدیهی است در این ارتباط نقش معاونت علمی ،فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در استفاده از توان ‌بخش خصوصی برای اجرایی سازی آیین‌نامه‌ها، سیاست‌گذاری، تسهیل گری و حمایت از شکل‌گیری زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، از طریق کمک به ایجاد زیرساخت، تسهیلات مالی، مشاوره، توانمندسازی و حمایت‌های معنوی در مسیر توسعه محصولات، خدمات و بازار فناوری‌های نرم و صنایع خلاق بدون تاثیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *